Tu ştii ce face Facebook cu datele tale?

Distribuie articolul:

Ştirea potrivit căreia celebra platformă de social-media Facebook a fost prinsă „cu garda jos” înlesnind accesul companiei Cambridge Analytica la datele a peste 50 milioane de utilizatori a făcut înconjurul lumii în această săptămână. Potrivit ziarului american New York Times care a demarat o anchetă în acest sens mulţumită dezvăluirilor făcute de un fost angajat al Cambridge Analytica, Aleksandr Kogan un rus născut în Moldova, ai cărui părinţi au emigrat în SUA pe când acesta avea doar 7 ani. Aplicaţia dezvoltată de Aleksandr Kogan, „thisisyourdigitallife”, se afişa pe Facebook ca „aplicaţie de cercetare utilizată de psihologi”. Ea le propunea utilizatorilor să fie plătiţi în schimbul completării unor teste de personalitate. Circa 270.000 de persoane au descărcat această aplicaţie, permiţându-i dezvoltatorului să aibă acces la informaţii precum oraşul indicat în profil sau conţinuturile pe care le apreciaseră. Printre acuzele care se aduc programului software pe care Kogan l-a dezvoltat mai sunt băgate în „colimator” şi Facebook,  Cambridge Analytica, dar şi filiala americană a firmei britanice de marketing SCL, care a furnizat servicii şi soluţii de culegere a datelor şi de ţintire a audienţei pentru campania pro-Brexit din Marea Britanie. Nici SUA nu sunt exceptaţi din acest scandal, Cambridge Analytica fiind acuzată şi că ar fi influenţat rezultatul votului exprimat de americani în ceea ce priveşte victoria preşedintelui Donald Trump.

Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica: „Te joci cu o întreagă ţară, cu psihologia unei ţări întregi. Fără acordul oamenilor şi fără ca ei să fie conştienţi de acest lucru. Şi nu doar că te joci cu psihologia unei întregi naţiuni, dar te joci cu ea în contextul unor procese democratice. Aveau aplicaţii pe Facebook care le permiteau să colecteze date nu doar de la persoana care folosea aplicaţia sau intra în cont cu această aplicaţie, ci intrau apoi în întreaga reţea de prieteni şi colectau şi informaţiile prietenilor. Au fost create site-uri, bloguri, orice credeam că este nevoie pentru ca ţintele vizate să fie receptive. Am creat conţinut pe internet pentru ca ei să-l găsească. Ei l-au văzut, l-au accesat, au intrat în acest flux şi au început să gândească lucrurile diferit.”

Alexander Nix, director executiv al companiei Cambridge Analytica: „Am folosit o altă organizaţie pentru un proiect de foarte mare succes într-o ţară din Europa de Est, unde au făcut o treabă foarte… Nimeni n-a ştiut că au trecut pe acolo.” Oare “proiectul de foarte mare succes” la care face referire Alexander Nix, să fie influenţarea alegerilor parlamentare româneşti din decembrie 2016? Pare o chestiune desprinsă din romanele science-fiction, dar totuşi nu putem să nu ne gândim: din moment ce a fost posibilă manipularea a milioane de utilizatori Facebook pentru alegerile din SUA sau Marea Britanie, de ce nu s-ar fi putut şi în România?


Distribuie articolul:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *