Cultură

Cristi Obrejan – încă o carte în palmares

Obrejan

* Lansarea a avut loc la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”, marți 1 octombrie 2019. Evenimentul a fost prezentat de etnomuzicologul Eugenia Florea și scriitorul Ovidiu Dunăreanu.Obrejan 3

 Dan Moisescu – un reper în folcloristica românească” este titlul cărții monografice lansată ca un preambul al Festivalului Concurs Național de Interpretare a Cântecului Popular Românesc „Dan Moisescu” ediția a XXIII -a, spectacol de înaltă ţinută culturală care s-a desfăşurat în perioada 02-04 octombrie 2019 la Topalu, judeţul Constanţa. Istoriografia şi presa vremii au reţinut că Dan Moisescu a fost profesor la Școala Populară de Artă din Constanța între anii (1970-1974), perioadă în care a avut în grijă organizarea şi funcţionarea cu succes a unor orchestre și ansambluri școlare. Dan Moisescu  a fost un renumit dirijor și solist vocal al Ansamblului de cântece și dansuri populare „Brâulețul” din Constanța.

Pentru a marca cei 110 ani de la nașterea lui Dan Moisescu, cel care a fost violonist, compozitor, dirijor, folclorist, dar şi solist vocal, Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada” a organizat şi desfăşurat lansarea volumului biografic completat cu partiturile cântecelor pe care le-a înregistrat pe parcursul vieții, cele mai multe fiind cântece semnate de Anton Pann, partituri care au fost rescrise din partitura bizantină în partitură lineară. „Această carte s-a născut din dorința de a omagia personalitățile culturale dobrogene, făcând totodată cunoscută în plan social valoarea lor incontestabilă. Este necesar a recunoaște și a prețui munca și râvna înaintaților noștri, așa cum – apreciind importanța folclorului și iubind muzica și dansul popular dobrogean, s-a considerat că este o datorie de onoare ca ele să fie transmise generațiilor tinere. Numai cunoscând și urmând exemplul celor care au fost, interpreții de astăzi își pot desăvârși identitatea și respectul față de valorile morale ale poporului român… ” a declarat profesorul Doina Voivozeanu – director general al Centrului Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada”.
Alături de Conferențiar Universitar Doctor Aurelia Lăpușan – poetă, prozatoare, publicistă, a participat şi Dr. Cristian Obrejan – dirijor al Ansamblului Folcloric Profesionist „Izvoare Dobrogene”, muzicolog care are în palmares o serie de lucrări publicate în domeniul muzicii populare românești. Şi fiindcă domnul Cristi Obrajan este ialomiţean, fiindcă mulţi ani Obrejan 2şi i-a petrecut ca director în cadrul Centrului Cultural UNESCO Ionel Perlea” din Slobozia, i-am adresat întrebarea:

Reporter: Ieri seară, la Constanţa, a avut loc lansarea volumului “Dan Moisescu un reper în folcloristica românească”. De ce tocmai Dan Moisescu?

Autor Cristi Obrejan : Dan Moisescu a fost un artist deosebit. Interpret, dirijor, culegător de folclor, creator. A fost deasemenea preot în Făcăeni, locul de unde au plecat nume mari precum Ştefan Bănulescu, Pascal Bentoiu. Dan Moisescu se identifică cu domeniul pe care l-a servit pe tot parcursul vieții – folclorul muzical – construindu-se într-un spaţiu de contact complex, – ierarhizat, între creaţie – creator, interpretare – interpret şi public aflat în diverse faze ale receptării şi înţelegerii artei populare. Această importantă personalitate muzicală a secolului trecut s-a remarcat ca solist vocal, dirijor, violinist, orchestrator, creator de muzica folclorică, de muzică corală, culegător de folclor și publicist, animator cultural, profesor iar în prima parte a vieții de preot ortodox urmând tradiția familiei în care s-a născut. În cei peste 50 de ani de activitate artistică în slujba cântului popular (luând ca reper prima lui participare într-o orchestră în calitate de violonist) s-a pus în slujba muzicienilor și a publicului, a culturii muzicale din România, cu o generozitate, o dăruire, o capacitate de muncă unice. Urmărindu-i parcursul profesional, lungul drum al devenirii pare lin. Beneficiind de o instrucţie muzicală şi culturală aleasă, în virtutea contactului său studenţesc atât cu mediul teologic din Chișinău dar și cu maeştrii artei şi pedagogiei muzicale de la Conservatorul din Bucureşti – George Breazul, Paul Constantinescu, Theodor Rogalski, Zeno Vancea, Hary Brauner – Dan Moisescu intră în atenția publicului încet dar sigur reuşind ceea ce puţini profesionişti izbândesc: să-şi urmeze neabătut vocaţia fără compromisuri majore şi să se adapteze vremurilor pe care le-a trăit, valorificând contexte, mijloace, oportunităţi, cerinţe. Personal am descoperit interpretările artistului în fragedă pruncie iar mai târziu am avut revelația redescoperirii acestui muzician complex pe măsură ce preocupările mele în domeniu folclorului muzical erau din ce în ce mai clare. M-au încântat dintotdeauna interpretările sale vocale, acuratețea glasului, melismele sale unice și precizia interpretării lor, forța pe care o emană interpretările sale mai ales în balade, dar și căldura cântecelor de dragoste. Dirijorul, orchestratorul și violonistul Dan Moisescu și-a construit un stil propriu de la care nu s-a abătut, semn că anii în care a studiat cu Paul Constantinescu, Theodor Rogalski, Zeno Vancea nu au trecut fără să lase urme adânci în personalitatea lui. Sunt foarte pregnante armonizările de tip modal cu frecvente pasaje polifonice. Utilizarea intrumentelor tradiționale este de asemenea o preocupare importantă în construcția orchestrală semnată de artist. Deosebit de interesante sunt și creațiile corale în care ne demonstrează o fină cunoaștere a posibilităților vocale, a melosului popular înveșmântat scenic prin intermediul acestui instrument unic – corul, care dăinuie încă din perioada teatrului antic. Preocupările sale publicistice, culegerile de folclor făcute în Bărăgan, Dobrogea sau Ardeal, promovarea creației lui Anton Pann vin să întregească imaginea unui muzician complex care a dorit și a reușit să impună noi standarde în folcloristica românească.

 

 

Lasa un comentariu

1 × three =